Standardy ochrony małoletnich
w Arche Metalowiec Muszyna
Ogólnie o standardach
- Na jakiej podstawie zostały przyjęte Standardy
- Standardy Ochrony Małoletnich (dalej „Standardy”) zostały przyjęte na podstawie art. 22c
ust. 3 i nast. ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnymi ochronie małoletnich.
- Standardy Ochrony Małoletnich (dalej „Standardy”) zostały przyjęte na podstawie art. 22c
- Gdzie obowiązują Standardy
- Standardy obowiązują w Arche Metalowiec Muszyna (adres: Złockie 110, 33-370 Muszyna) [dalej „Hotel”], który jest obiektem hotelowym prowadzonym przez ARCHE S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Puławskiej 361, 02-801 Warszawa, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy
w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000831001, posiadającą NIP 821-163-93-35 oraz REGON 710021277.
- Standardy obowiązują w Arche Metalowiec Muszyna (adres: Złockie 110, 33-370 Muszyna) [dalej „Hotel”], który jest obiektem hotelowym prowadzonym przez ARCHE S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Puławskiej 361, 02-801 Warszawa, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy
- Kogo obowiązują Standardy
- Standardy obowiązują personel Hotelu, jak również rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych małoletnich, jak również inne osoby, które obowiązane są do ochrony małoletnich w związku z pobytem w Hotelu.
- Co regulują Standardy
- Standardy regulują w szczególności:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem Hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;
- zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone;
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
- Standardy regulują w szczególności:
Standardy ochrony małoletnich
- Bezpieczne relacje między personelem a małoletnim
- Zasady ogólne
- Hotel prowadzi działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw małoletnich jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. Dlatego też personel Hotelu traktuje małoletnich z należnym szacunkiem, poszanowaniem ich godności oraz potrzeb.
- Personel Hotel działa na podstawie i w granicach obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej
- Prawa, wewnątrzzakładowych aktów prawnych, jak również przedmiotowych Standardów.
- Komunikowanie się z małoletnim
- W komunikacji z małoletnimi personel Hotelu:
- zwraca się z szacunkiem do małoletniego, kierując się cierpliwością; słucha uważnie i udziela odpowiedzi adekwatnych do wieku i sytuacji małoletniego, w tym uwzględniając sytuację małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; uwzględniając prawo małoletniego do prywatności
- nie krzyczy, nie upokarza, nie obraża, nie lekceważy, nie zawstydza małoletniego lub w inny sposób nie narusza jego godności.
- Wobec małoletnich zakazane są w szczególności następujące zachowania:
- wszelkie zachowania, które zakazane są przepisami prawa, w tym przepisami prawa karnego;
- ujawnianie wobec nieuprawnionych informacji dotyczących małoletnich, takich jak: wizerunek małoletniego, informacje o sytuacji rodzinnej, opiekuńczej i prawnej;
- używanie wulgarnego języka, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do tematu seksualności małoletniego, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej, w tym zastraszanie, grożenie, przymuszanie;
- utrwalanie w jakiejkolwiek formie wizerunku małoletniego dla celów prywatnych, w tym filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu;
- proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani innych nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletniego;
- nawiązywanie z małoletnim jakiejkolwiek relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym, w tym czynienie komentarzy, żartów, gestów o charakterze seksualnym, jak również udostępnianie małoletnim w jakiejkolwiek formie treści erotycznych i pornograficznych;
- stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie fizycznej czy psychicznej, w tym w szczególności: bicie, szturchanie, szarpanie, popychanie, naruszanie integralności cielesnej małoletniego; 3.8. dotykanie małoletniego w sposób, który mógłby zostać uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Dobór personelu
- Wszystkie osoby pracujące z małoletnimi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości małoletniego.
- Każda osoba zatrudniana przez Hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad małoletnimi jest obowiązkowo sprawdzana w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Sprawdzenie odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 1 do Standardów.
- Ponadto każda osoba zatrudniana/delegowana do pracy z dziećmi musi dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego
- Personel zatrudniony do pracy z małoletnimi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z małoletnimi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko małoletnim – Załącznik nr 2 do Standardów.
- Jeżeli osoba zatrudniana/delegowana posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów. - Od osoby zatrudnianej/delegowanej należy również pobrać oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Załącznik nr 3 do Standardów.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie. Załącznik nr 4 do Standardów.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Hotel zawiera w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie przez Hotel odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przez tenże podmiot pod kątem ich bezpieczeństwa dla dzieci. Zapis umożliwi Hotelowi kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem warunków umowy w tym zakresie.
Identyfikacji małoletniego i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej
- Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu małoletnich jest identyfikacja małoletniego przebywającego w obiekcie hotelowym i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.
- Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym i cierpliwym. Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich i w związku z tym personel może zadać dodatkowe pytania, w celu weryfikacji danych małoletniego. W razie potrzeby należy przywołać stosowne podstawy prawne, o których mowa jest na wstępie niniejszego dokumentu.
- W celu dokonania identyfikacji małoletniego oraz ustalenia jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie należy:
- poprosić o dokument tożsamości małoletniego (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze gości hotelowych;
- zapytać o relację małoletniego w stosunku do osoby, z którą przybyło lub przebywa w Hotelu;
- w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo małoletniego i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz małoletniego;
- jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić o okazanie dokumentu obejmującego zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wyjazd osoby dorosłej z małoletnim (np. pisemne oświadczenie);
- jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie małoletniego w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Należy także poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Hotel. Oświadczenie powinno zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 Standardów.
- W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu małoletniego i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu małoletniemu bezpieczeństwa, a jej stosownie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
- wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że małoletni jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim.
- W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia małoletniego, należy dyskretnie powiadomić przełożonego. Aby nie wzbudzać podejrzeń można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z małoletnim w holu, restauracji lub innym miejscu. Przez przełożonego należy rozumieć Dyrektora Hotelu i osoby zastępujące Dyrektora, jak również jak również kierownika działu oddelegowanego do pełnienia dyżuru.
- Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości zarówno małoletni, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
- Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
- W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego.
- W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów Hotelu np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony obiektu i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
- W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje na ile podejrzenie krzywdzenia małoletniego jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
- Przykładowy przebieg rozmowy z osobą dorosłą oraz małoletnim opisany jest w Załączniku nr 6 do Standardów, a przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 7 do Standardów.
Reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego jest zagrożone
- Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego.
Mając uzasadnione podejrzenie, że małoletni przebywający w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest osoba z personelu obiektu, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
- Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego występuje wtedy, gdy:
- małoletni ujawnił wobec pracownika fakt krzywdzenia,
- pracownik zaobserwował krzywdzenie,
- małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem małoletnich w pokoju osoby dorosłej,
- W tej sytuacji, należy uniemożliwić małoletniemu oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie małoletniego oddalenie się z obiektu.
- W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
- W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego. Małoletni powinien przebywać pod opieką personelu do czasu przyjazdu policji.
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem małoletnim z materiałem biologicznym sprawcy należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby małoletni mył się oraz jadł/pił do czasu przyjazdu policji.
- Po odbiorze małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i niezwłocznie przekazać je do Dyrektora generalnego obiektu.
- Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.
Procedury I osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
- Procedura i osoby uprawnione
- W zakresie składania zawiadomień stosuje się procedurę opisaną w powyżej.
- Uprawnionymi do zgłaszania zawiadomień są osoby wskazane powyżej.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Zakres kompetencji
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania Standardów jest Dyrektor Hotelu lub upoważniona przez niego osoba.
- Osoba, o której mowa. powyżej zapoznaje personel ze Standardami oraz odbiera od personelu oświadczenie, o którym mowa w pkt 4.3 Standardów., jak również jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
- Pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi podlegają cyklicznym szkoleniom, co zostaje udokumentowane przez pracodawcę.
- Osoba, o którym mowa w punkcie 8.1, raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Standardów.
- Zasady przygotowania personelu
Personel przygotowywany jest poprzez stosowne przeszkolenie z treści i stosowania Standardów. Szkolenie odbywa się w terminie tygodnia od daty zatrudnienia. Za zorganizowanie szkolenia odpowiedzialna jest osoba, o której mowa w pkt 2 powyżej.
- Sposób dokumentowania
- Każdy ujawniony lub zgłoszony przypadek lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego zostaje odnotowany w stosownej ewidencji prowadzonej przez Dyrektora Hotelu.
- Każdy wpis do ewidencji uruchamia procedurę przeglądu i ewentualnej aktualizacji Standardów.
Wytyczne do polityki ochrony dzieci w zakresie uwzględniającym sytuację małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami
- Hotel zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowując wytyczne z Załącznika nr 8, do specyfiki i zakresu działania obiektu.
Załącznik nr 1
Zakres danych pracownika/współpracownika/stażysty niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Imię i nazwisko: _________________________
Data urodzenia: _________________________
Pesel: _________________________
Nazwisko rodowe: _________________________
Imię ojca: _________________________
Imię matki: _________________________
Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/
Załącznik nr 2
Oświadczenie o niekaralności
_______________________
(miejscowość, data)
Ja, niżej podpisany/a ___________________, legitymujący/a się dowodem osobistym o nr ______________, PESEL _______________, oświadczam, że nie byłem/am skazany/a za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karne-go, w art.189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, jak również, że nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałem/am się z Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Hotelu i zobowiązuję się do ich przestrzegania. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
_______________________________
Czytelny podpis
Załącznik nr 3
Wzór oświadczenia o krajach zamieszkania
_______________________
(miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat mieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo, którego jestem obywatelem/-ką: Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych /oświadczenie/-a o niekaralności. Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
_______________________________
Czytelny podpis
Załącznik nr 4
Wzór oświadczenia o niekaralności dla cudzoziemców
_______________________
(miejscowość, data)
Oświadczenie o niekaralności
Ja, .................................................nr PESEL ......................../nr paszportu .................................... oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacjiz rejestru karnego [niepotrzebne skreślić]. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/-y w państwie ..................... za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
_______________________________
Czytelny podpis
Załącznik nr 5
Wzór oświadczenia w sprawie identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą z którą przebywa w Hotelu.
Karta meldunkowa dziecka
Imię / First name
Nazwisko / Surname
Nr dokumentu / Passport No.
Data urodzenia / Date of birth
Stopień pokrewieństwa /Degree of kinship
Data zameldowania /Arrival Date
Data wymeldowania / Departure
Date
Oświadczam, że zapoznałam/am się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w "ARCHE" Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, które zostały przyjęte na podstawie art.22c ust. 3 i nast. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Oświadczam, że posiadam zgodę opiekunów prawnych małoletniego na opiekę nad małoletnim.
_______________________________
Czytelny podpis
Załącznik nr 6
Wzór oświadczenia o niekaralności
Przykład rozmowy z osobą dorosłą, która pojawi się w Hotelu wraz z małoletnim:
Personel: W naszym obiekcie obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, dlatego też, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkie osoby będące gośćmi hotelowymi, które przybywają do Hotelu z małoletnim. Czy małoletni posiada przy sobie dokument tożsamości?
W sytuacji, gdy małoletni nie posiada dokumentu lub po sprawdzeniu dokumentu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem małoletniego, należy ustalić sytuację małoletniego i zadać poniższe pytania:
Personel:
- Jak nazywa się małoletni?
- Ile lat ma małoletni?
- Czy małoletni jest z Panem/ Panią spokrewniony? lub Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem małoletniego?
- Czy ma Pan/Pani upoważnienie/pełnomocnictwo od opiekunów małoletniego uprawniające do sprawowania opieki nad małoletnim?
- Czy można poprosić o numer telefonu do opiekunów małoletniego, celem potwierdzenia?
Przykładowa rozmowa z małoletnim:
Personel:
- Jak się nazywasz?
- Ile masz lat?
- Gdzie mieszkasz?
- Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
- Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować - czy masz do nich numer telefonu?
Załącznik nr 7
UWAGA! Każdą sytuację należy analizować indywidualnie. Nie każda sytuacja może świadczyć wykorzystywaniu małoletniego, niemniej należy zachować czujność i zwracać uwagę na symptomy, które mogą budzić niepokój.
Recepcja
- Gość nie chce podać danych osobowych swoich ani małoletniego.
- Gość nie ma dokumentów swoich i/lub małoletniego.
- Gość płaci gotówką albo kartą prepaid albo płaci przez inną osobę.
- Gość przywozi ze sobą gadżety, prezenty dla małoletniego.
- Gość, który przybywa z małoletnim wynajmuje pokój np. z łożem małżeńskim.
- Podczas rejestracji stan małoletniego wskazuje na stres, zdenerwowanie.
- Małoletni pojawia się w Hotel np. nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole.
- Można odnieść wrażenie, że Gość nie chce, żeby małoletni nawiązał kontakt personelem recepcji.
- Gość, który melduje się z małoletnim zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi hotelu.
- Gość, który melduje się z małoletnim przybywa bez bagażu.
- Gość zachowuje w stosunku do małoletniego w sposób nacechowany seksualnie.
- Małoletni jest ubrany niewłaściwie tak w stosunku do panujących warunków atmosferycznych, jak również w odniesieniu do wieku oraz osoby dorosłej.
- Małoletni nie wie, gdzie jest.
Restauracja i bar
- Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami.
- Osoby z zewnątrz, niezameldowane w hotelu, zdają się szukać klientów i coś im oferować.
- Małoletni czekają przy stole albo w barze, na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się być ich rodzicem czy opiekunem.
- Małoletni wydający się niespokojni, zdenerwowani.
- Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie w stosunku do małoletniego.
- Widoczna wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a małoletnim.
- Dorosły podaje dziecku alkohol.
Służba pięter
- Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt Gościa, który przebywa w pokoju z małoletnim.
- Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju.
- Osoba dorosła i małoletni nie wychodzą z pokoju albo wychodzą w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się w Hotelu.
- W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo, że małoletni nie został zameldowany.
- W pokoju, gdzie gość przebywa z małoletnim zauważono alkoholu albo narkotyki.
- W pokoju, gdzie gość zameldował się z małoletnim można zauważyć widoczne prezerwatywy itp.
Załącznik nr 8
WYTYCZNE DO POLITYKI OCHRONY DZIECI W ZAKRESIE UWZGLĘDNIAJĄCYM SYTUACJĘ MAŁOLETNICH ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI, W TYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
- Zasady ogólne
- Każdego małoletniego należy traktować z należytym szacunkiem, nie dyskryminować ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, płeć, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język, stan cywilny, orientację seksualną, stan zdrowia, wiek, zdolności, przekonania polityczne lub status społeczny.
- Okazywać wszystkim małoletnim troskę o ich dobro i rozwój.
- Uwzględniać uniwersalne projektowanie, racjonalne dostosowania i modyfikacje, zapewniając równy dostęp osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
- Eliminować bariery utrudniające małoletnim samodzielne funkcjonowanie i ekspresję, w tym bariery informacyjno-komunikacyjne, architektoniczne, cyfrowe.
- Zalecenia dotyczące personelu - zasada ogólna:
- Zaleca się, aby w Hotelu zapewnić obecność osoby posiadającej przeszkolenie i umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Każda pomoc świadczona małoletniemu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, musi następować w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa i uwzględniać najlepszy interes małoletniego.
- Należy przeciwdziałać wszelkim formom ośmieszania, dyskryminacji, poniżania, zastraszania, oczerniania, wykluczenia małoletniego lub jakiejkolwiek innej formie przemocy psychicznej, fizycznej lub seksualnej. Należy natychmiast reagować na wszystkie tego rodzaju sytuacje, w tym między małoletnimi.
- Wspieranie małoletniego w czynnościach samoobsługowych udzielając wsparcia małoletniemu, należy to czynić w taki sposób, by nie skutkowało to dyskomfortem, upokorzeniem czy wyśmiewaniem przez inne osoby. Wspieranie powinno odbywać się w sposób bezpieczny, z zachowaniem prywatności, z możliwością kontroli przez inne osoby z personelu.
- W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia zawsze należy stworzyć małoletniemu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla małoletniego pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
- wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się małoletniemu wierzy;
- zapewnić małoletniego, że dobrze uczynił podejmując rozmowę o doznanej
- krzywdzie;
- wyjaśniać małoletniemu, że nie jest winien zaistniałej sytuacji;
- jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać/powstrzymać;
- należy odpowiednio poinformować małoletniego, że tą sprawą zajmą się inne
- odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania
- zapewniające mu bezpieczeństwo i że nie jest winne temu, co się stało.
- Zachowania niedozwolone personelu
- Omawianie w obecności osób nieupoważnionych sytuacji małoletniego, w tym jego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej itp.
- Deprecjonujące porównania z innymi;
- Izolowanie w zamkniętym pomieszczeniu, przytrzymywanie drzwi, krępowanie ruchów poprzez wiązanie; stosowanie przymusu bezpośredniego możliwe jest wyłącznie w sytuacji wystąpienia przesłanek wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i zgodnie z przepisami tej ustawy.
- Celowe prowokowanie u małoletniego wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych.
- Wyręczanie lub nadzorowanie bezpośrednie małoletniego ponad niezbędny poziom, m.in. podczas realizacji czynności samoobsługowych i higienicznych.
- Lekceważenie lub powierzchowne, nieuważne traktowanie zgłaszanej przez małoletniego potrzeby wsparcia i pomocy.
- Bierna postawa personelu w zakresie troski o rozwój i zabezpieczenie małoletniego w sytuacji zagrożenia jego dobrostanu.
- Procedura reagowania w przypadku zachowania trudnego, agresywnego lub przemocy ze strony małoletniego. Celem zastosowania procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim małoletnim i dorosłym przebywającym w placówce/instytucji/działalności w przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia i życia tych osób.
- Zakres zastosowania procedury:
- naruszenie nietykalności fizycznej innych osób;
- przemoc psychiczna, naruszenie godności osobistej;
- bójki, pobicie;
- stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia własnego i innych;
- groźby użycia przemocy;
- posługiwanie się niebezpiecznym przedmiotem;
- niszczenie mienia.
- Zakres odpowiedzialności:
- każdy z personelu może zauważyć lub być poinformowany o wystąpieniu aktów agresji, przemocy;
- każdy z personelu ma obowiązek zareagować w sytuacji agresji, przemocy (będąc świadkiem
- zdarzenia lub osobą poinformowaną o zdarzeniu) tj. podjąć próbę przerwania sytuacji,
- zapewnić bezpieczeństwo osobom: świadkom, krzywdzonemu, krzywdzącemu – ich, odizolowanie;
- zastosowanie procedury reagowania odbywa się z poinformowaniem osoby wskazanej do
- podejmowania działań interwencyjnych, która następnie zajmie się całościowo sprawą lub
- innej osoby decyzyjnej (np. dyrektor, specjalista).